Socrative in een woordenschatles 2KGT
Janneke Bouwman
Wat is Socrative?
Socrative is een gratis online tool die
makkelijk interactie van de studenten in de les toe laat. Je kunt verschillende
vraagtypes opstellen (meerkeuzevragen, true/false, korte antwoorden) en
als losse vragen of als quiz (toets) lanceren. De leerlingen kunnen
met hun tablet, smartphone, pc of laptop op de verschillende vraag types
antwoorden.
Socrative is zeer laagdrempelig,
gratis en er hoeft niets geïnstalleerd te worden, alles gebeurt online.
Enkel de docent dient een account aan te maken via http://www.socrative.com of de ‘socrative
teacher app.’, en krijgt dan een ‘room’ toegewezen. Deze ‘kamer’ krijgt een
uniek nummer/naam (room number). Studenten hoeven niet in te loggen, zij
kunnen via http://www.socrative.com (of socrative student app.)
het room number invullen en zo de vragen beantwoorden of de quiz afleggen.
Onderstaande
video loodst u door de stappen die nodig zijn om een Socrative account aan te
maken en hoe het programma te gebruiken.
Les
Doelgroep:
leerjaar 2 niveau vmbo-T
Lesdoel:
Omschrijven,
correct spellen, herkennen en correct gebruiken van de woorden uit
hoofdstuk 3 Nieuw Nederlands 2KGT(2015).
Deze les is
bedoeld om het geleerde van de paragraaf woordenschat hoofdstuk 3 (blz. 103 t/m 106) te
testen. Voorafgaand aan deze les zijn de leerlingen al bezig geweest met de
theorie en de opdrachten uit het lesboek. (zie bijlage 1).
Kerndoel 3:
De leerling leert strategieën te gebruiken voor het uitbreiden van zijn
woordenschat.
Volgens
Steenbakkers (2004/5) is het belangrijk opdrachten in een context aan te
bieden. Door te werken met een ict-tool als Socrative kun je woorden op een
speelse manier in een andere context aanbieden dan alleen via een methodetoets.
Het doel van
deze werkvorm is alle leerlingen actief bij de les te betrekken. Een actieve
deelname is een van de essentiële voorwaarden voor het effectief leren van
leerlingen (Ebbens & Ettekoven, 2015).
Köp (2014) zegt in zijn artikel over effectieve instructie, dat het belangrijk
is af te wisselen in het aanbieden van lesstof om de betrokkenheid en motivatie
te stimuleren. Ik denk dat dat uitstekend mogelijk is met deze ict-tool. De
leerlingen hebben voorgaande lessen kennisgemaakt met nieuwe woorden en deze in
de context gezien die de methode aanbiedt.
Door de
toetsing met Socrative te doen krijg je een nieuwe impuls die, hopelijk, de
motivatie om te slagen aanwakkert bij leerlingen.
Na afloop
kun je de scores als docent bekijken in een Excel sheet en beoordelen of de
leerling de stof beheerst. Zo wordt het ook inzichtelijk wie er nog hulp kan
gebruiken en wie bijvoorbeeld aan verdieping toe is.
Doordat je
in het programma voor verschillende gebruikersopties kan kiezen is het voor de
leerlingen leuk om hiermee aan de slag te gaan. Je kunt bijvoorbeeld een Space
Race houden waardoor de leerlingen elkaar individueel kunnen uitdagen of
in teamverband. Wie het snelste alle vragen goed heeft wint! Het competitieve
element komt erg naar voren hierbij en leerlingen worden aangewakkerd tot
presteren.
Lesopzet:
De
leerlingen hebben de voorgaande lessen kennisgemaakt met de woorden uit de
paragraaf woordenschat H3 (NN2KGT). Zij hebben klassikale instructie gehad over
de theorie en de bijhorende opdrachten zelfstandig gemaakt en nagekeken.
Deze les is
bedoeld om te testen of ze de stof beheersen. Je kunt de quiz als toets
gebruiken of als oefentoets.
De leerlingen zijn allemaal in het bezit van een laptop en deze moeten ze dan ook gebruiken om de les te kunnen volgen. Omdat ik deze quiz als een oefentoets wil gebruiken werken de leerlingen allemaal alleen.
Via deze link kun je de vragen zien die ik heb opgesteld als toetsing voor woordenschat H3.
de vragen
Er zijn verschillende vragen over de betekenis van woorden, achtervoegsels en de vorm van een woord. De leerlingen krijgen meerkeuzevragen, true/false en invulvragen.
Via de site https://b.socrative.com/login/student/ komen ze direct in het volgende scherm.
Via de site https://b.socrative.com/login/student/ komen ze direct in het volgende scherm.
Hier vult de
leerling het 'roomnumber' in dat hij van de docent krijgt.
Voor deze
les gaan we naar room BOU.
Vanaf het
moment dat de quiz wordt gestart werkt elke leerling de vragen zelfstandig
door. Wil je er een wedstrijd van maken dan zet je de quiz op space race, dan zien de leerlingen wie het snelste is en wie het goed heeft. Er staan alleen kleuren en geen namen. Ik heb hier nu niet voor gekozen omdat het voor mij bij deze les een toetsmiddel is.
Online veiligheid
Ik heb hem
op sharing staan zodat iedereen die interesse heeft en een account heeft
aangemaakt op Socrative de quiz kan gebruiken. Dit kun je ook uitzetten. De
resultaten van de leerlingen worden niet openbaar gemaakt en kun je voor jezelf
bewaren als download. Per vraag kun je de antwoorden zien, zo kun je precies zien op welk onderdeel een leerling uitvalt.
Nadelen
De Socrative tool is in het Engels opgesteld en dat kan misschien door sommigen als vervelend worden ervaren. De vragen bepaal je zelf en dan is er geen probleem met de taal.
De Socrative tool is in het Engels opgesteld en dat kan misschien door sommigen als vervelend worden ervaren. De vragen bepaal je zelf en dan is er geen probleem met de taal.
Bijlagen
De pagina's
uit de methode die zijn gebruikt voor deze les.
Bronnen:
· Dammers, R. Grezel, J,E. Hoek van,
G. Kooiman, M. & Steenbergen, W. (2015). Nieuw
Nederlands. Groningen: Noordhoff
Uitgeverij
· Ebbens, S. & Ettekoven, S. (2013). Effectief
leren (3e druk). Groningen: Noordhoff
· Onderwijstools. (z.d). geraadpleegd op 18 januari 2017, van http://www.onderwijstools.be/socrative/
· SLO. (z.d). geraadpleegd op 18
januari 2017, van
http://downloads.slo.nl/Documenten/karakteristieken-en-kerndoelen-onderbouw-vo.pdf
· Steenbakkers, J.
(2004/5). Nederlands anders (2), spelling en grammatica in de basisvorming.
Levende Talen Magazine
· Wij leren.nl. (z.d.) geraadpleegd op 19 januari 2017, van http://wij-leren.nl/effectief-onderwijs.php
Geen opmerkingen:
Een reactie posten