dinsdag 9 mei 2017

Socrative in een woordenschatles vmbo 2T

Socrative in een woordenschatles 2KGT
Janneke Bouwman
Wat is Socrative?

 Socra­tive is een gratis online tool die makkelijk inter­ac­tie van de stu­den­ten in de les toe ­laat. Je kunt ver­schil­lende vraagtypes opstellen (meerkeuzevragen, true/false, korte antwo­or­den) en als losse vragen of als quiz (toets) lanceren.  De leer­lin­gen kun­nen met hun tablet, smart­phone, pc of lap­top op de ver­schil­lende vraag types antwo­or­den.
Socra­tive is zeer laag­drem­pelig, gratis en er hoeft niets geïn­stalleerd te wor­den, alles gebeurt online.  Enkel de docent dient een account aan te maken via http://www.socrative.com of de ‘socra­tive teacher app.’, en kri­jgt dan een ‘room’ toegewezen. Deze ‘kamer’ kri­jgt een uniek num­mer/naam (room­ num­ber). Stu­den­ten hoeven niet in te loggen, zij kun­nen­ via http://www.socrative.com (of socra­tive student app.) het room ­num­ber invullen en zo de vra­gen beantwoorden of de quiz afleggen.




Onderstaande video loodst u door de stappen die nodig zijn om een Socrative account aan te maken en hoe het programma te gebruiken.



Les
Doelgroep: leerjaar 2 niveau vmbo-T
Lesdoel:
Omschrijven, correct spellen, herkennen en correct gebruiken van de woorden uit hoofdstuk 3 Nieuw Nederlands 2KGT(2015).
Deze les is bedoeld om het geleerde van de paragraaf woordenschat hoofdstuk 3 (blz. 103 t/m 106) te testen. Voorafgaand aan deze les zijn de leerlingen al bezig geweest met de theorie en de opdrachten uit het lesboek. (zie bijlage 1).
Kerndoel 3:  De leerling leert strategieën te gebruiken voor het uitbreiden van zijn woordenschat.
Volgens Steenbakkers (2004/5) is het belangrijk opdrachten in een context aan te bieden. Door te werken met een ict-tool als Socrative kun je woorden op een speelse manier in een andere context aanbieden dan alleen via een methodetoets.
Het doel van deze werkvorm is alle leerlingen actief bij de les te betrekken. Een actieve deelname is een van de essentiële voorwaarden voor het effectief leren van leerlingen (Ebbens & Ettekoven, 2015). 
Köp (2014) zegt in zijn artikel over effectieve instructie, dat het belangrijk is af te wisselen in het aanbieden van lesstof om de betrokkenheid en motivatie te stimuleren. Ik denk dat dat uitstekend mogelijk is met deze ict-tool. De leerlingen hebben voorgaande lessen kennisgemaakt met nieuwe woorden en deze in de context gezien die de methode aanbiedt.
Door de toetsing met Socrative te doen krijg je een nieuwe impuls die, hopelijk, de motivatie om te slagen aanwakkert bij leerlingen.

Na afloop kun je de scores als docent bekijken in een Excel sheet en beoordelen of de leerling de stof beheerst. Zo wordt het ook inzichtelijk wie er nog hulp kan gebruiken en wie bijvoorbeeld aan verdieping toe is.
Doordat je in het programma voor verschillende gebruikersopties kan kiezen is het voor de leerlingen leuk om hiermee aan de slag te gaan. Je kunt bijvoorbeeld een Space Race houden waardoor de leerlingen elkaar individueel kunnen uitdagen of in teamverband. Wie het snelste alle vragen goed heeft wint! Het competitieve element komt erg naar voren hierbij en leerlingen worden aangewakkerd tot presteren. 


Lesopzet:
De leerlingen hebben de voorgaande lessen kennisgemaakt met de woorden uit de paragraaf woordenschat H3 (NN2KGT). Zij hebben klassikale instructie gehad over de theorie en de bijhorende opdrachten zelfstandig gemaakt en nagekeken.
Deze les is bedoeld om te testen of ze de stof beheersen. Je kunt de quiz als toets gebruiken of als oefentoets.

De leerlingen zijn allemaal in het bezit van een laptop en deze moeten ze dan ook gebruiken om de les te kunnen volgen. Omdat ik deze quiz als een oefentoets wil gebruiken werken de leerlingen allemaal alleen.

Via deze link kun je de vragen zien die ik heb opgesteld als toetsing voor woordenschat H3.
de vragen
Er zijn verschillende vragen over de betekenis van woorden, achtervoegsels en de vorm van een woord. De leerlingen krijgen meerkeuzevragen, true/false en invulvragen.

Via de site
https://b.socrative.com/login/student/ komen ze direct in het volgende scherm.


Hier vult de leerling het 'roomnumber' in dat hij van de docent krijgt.
Voor deze les gaan we naar room BOU.
Vanaf het moment dat de quiz wordt gestart werkt elke leerling de vragen zelfstandig door. Wil je er een wedstrijd van maken dan zet je de quiz op space race, dan zien de leerlingen wie het snelste is en wie het goed heeft. Er staan alleen kleuren en geen namen. Ik heb hier nu niet voor gekozen omdat het voor mij bij deze les een toetsmiddel is.


Online veiligheid
De quiz staat op https://b.socrative.com/teacher/#quizzes. SOC-26291231
Ik heb hem op sharing staan zodat iedereen die interesse heeft en een account heeft aangemaakt op Socrative de quiz kan gebruiken. Dit kun je ook uitzetten. De resultaten van de leerlingen worden niet openbaar gemaakt en kun je voor jezelf bewaren als download. Per vraag kun je de antwoorden zien, zo kun je precies zien op welk onderdeel een leerling uitvalt.

Nadelen
De Socrative tool is in het Engels opgesteld en dat kan misschien door sommigen als vervelend worden ervaren. De vragen bepaal je zelf en dan is er geen probleem met de taal.



Bijlagen
De pagina's uit de methode die zijn gebruikt voor deze les.





Bronnen:
· Dammers, R. Grezel, J,E. Hoek van, G. Kooiman, M. & Steenbergen, W. (2015). Nieuw Nederlands. Groningen: Noordhoff Uitgeverij
· Ebbens, S. & Ettekoven, S. (2013). Effectief leren (3e druk). Groningen: Noordhoff
· Onderwijstools. (z.d). geraadpleegd op 18 januari 2017, van http://www.onderwijstools.be/socrative/
· SLO. (z.d). geraadpleegd op 18 januari 2017, van http://downloads.slo.nl/Documenten/karakteristieken-en-kerndoelen-onderbouw-vo.pdf
· Steenbakkers, J. (2004/5). Nederlands anders (2), spelling en grammatica in de basisvorming.  Levende Talen Magazine
· Wij leren.nl. (z.d.) geraadpleegd op 19 januari 2017, van http://wij-leren.nl/effectief-onderwijs.php


Geen opmerkingen:

Een reactie posten