Met de gratis tool Goosechase kunnen leerlingen via een app online speurtochten via GPS volgen, foto-opdrachten en/of filmpjes uploaden en schriftelijke vragen beantwoorden. Deze combinatie zorgt voor een interactieve lesinvulling. Leerlingen mogen buiten het klaslokaal aan het werk, maar blijven vanzelfsprekend op of rondom school.
Bron: http://grumomedia.com/wp-content/uploads/goosechase_grumo_media_01-536x301.jpg
In dit Youtube-filmpje legt Henk ter Haar duidelijk uit welke mogelijkheden Goosechase biedt:
Lesdoel
Taalbeschouwing is helaas geen standaard onderdeel van het lesprogramma Nederlands in het mbo. Maar taalbeschouwing is wel belangrijk voor het algemeen, dagelijks taalgebruik. Daarom komt dit onderdeel wel terug in het lesprogramma bij ROC de Leijgraaf, bijvoorbeeld tijdens een laatste les voor de vakantie. Op deze manier kunnen leerlingen op een minder formele manier kennismaken met de uitgebreide mogelijkheden die de Nederlandse taal biedt. In kerndoel 10 wordt taalbewustzijn omschreven (Expertisecentrum Nederlands, z.d.).
Spreekwoorden zijn voor onze generatie gemeengoed, maar leerlingen kennen vaak de betekenis niet. Met Goosechase kan op een ludieke manier gewerkt worden aan de kennis over spreekwoorden. Door het uitbeelden van het spreekwoord wordt de letterlijke betekenis zichtbaar en door het opzoeken van de betekenis leren leerlingen ook daadwerkelijk wat het spreekwoord betekent en kunnen zij dit toepassen in hun dagelijkse taalgebruik.
Invulling van de les taalbeschouwing: spreekwoorden
Stap 0: lesvoorbereiding
- Begin met het aanmaken van een gratis account. Hiervoor heb je een e-mailadres, gebruikersnaam en zelfgekozen wachtwoord nodig;
- de volgende stap is het maken van een quiz. Je hebt hierbij drie keuzemogelijkheden: foto/film, vraag of GPS, te herkennen aan het bijbehorende icoontje. Je maakt de quiz door zogenaamde 'Missions' toe te voegen. Hiervoor kies je rechtsboven voor de groene button 'Insert Photo/Video Mission', waarna je in de 'Mission list' de opdracht kunt toevoegen. Hier geef je ook het te verkrijgen aantal punten aan. Goosechase kent automatisch punten toe op basis van snelheid; uiteraard heb je als docent de mogelijkheid om deze puntentelling aan te passen naar eigen inzicht;
- geef de quiz een duidelijke naam, zodat leerlingen de quiz eenvoudig kunnen opzoeken. Bij een besloten quiz ontvangen leerlingen een code die zij moeten toevoegen in de app;
- verdeel de klas in vijf heterogene groepjes; de namen vul je in in Goosechase bij 'Teams'. Eén van de teamleden downloadt de Goosechase-app en voegt de gevraagde antwoorden toe.
Praktische zaken en klassenmanagement:
- elk groepje maakt gebruik van één mobiele telefoon voor het uploaden van de foto's en antwoorden;
- aangezien de leerlingen deze opdracht buiten het klaslokaal uitvoeren is het belangrijk dat zij goed geïnstrueerd worden wat er wel en niet toegestaan is. Misbruik maken van de vrije situatie betekent diskwalificatie;
- de docent blijft als vast aanspreekpunt in het lokaal. De leeftijd van de leerlingen (16+) is dusdanig dat van hen zelfstandigheid en beroepshouding mag worden verwacht;
- benodigde apparatuur in de klas bestaat uit een laptop en beamer of smartboard, zodat de uitslag en/of foto's getoond kunnen worden;
- er kunnen in Goosechase vijf groepen worden toegevoegd. De docent verdeelt de leerlingen naar eigen inzicht over deze vijf groepen.
Stap 1: start van de les
- Na het welkom heten van de klas begin je met het uitleggen van het lesdoel van vandaag. Het is de laatste les voor een vakantie, daarom is er vandaag een opdracht buiten het reguliere lesprogramma om. In het kader van taalbeschouwing "Taaldomein waarin het reflecteren op taal als systeem, op het gebruik van taal en de functie van taal centraal staat" (Expertisecentrum Nederlands, z.d.) wordt er vandaag gewerkt met spreekwoorden. Leerlingen gaan in vijf groepjes in totaal 30 verschillende spreekwoorden uitbeelden en uploaden hiervoor foto's in Goosechase. Daarnaast zijn punten te verdienen door de juiste betekenis van deze spreekwoorden te noteren. Eén leerling per groepje downloadt de gratis Goosechase-app en registreert zich met een gebruikersnaam en wachtwoord;
- duur: 10 minuten.
Stap 2: start van de opdracht
- Leerlingen hebben de groepen geformeerd en zoeken de quiz op in Goosechase: spreekwoorden in het mbo. Voor deze quiz zijn maximaal 30.000 punten te verdienen;
- de docent geeft het startsein in Goosechase via de button 'start & stop';
- duur: 5 minuten.
Stap 3: uitvoering van de opdracht
- Leerlingen verlaten de klas en gaan de opdrachten uitvoeren. Belangrijk: zij blijven op het terrein van school, foto's mogen zowel binnen als buiten gemaakt worden;
- Goosechase kent punten toe na het uploaden van de foto's en het geven van de gevraagde antwoorden. Je kunt als docent altijd punten aanpassen bij bijvoorbeeld onjuiste uitbeelding of verkeerd gegeven antwoord;
- duur: 30 minuten (eindtijd aangeven in Goosechase).
Stap 4: klassikale afsluiting
- De opgevoerde foto's en antwoorden zijn direct zichtbaar in Goosechase via 'leaderboard'. Leerlingen zien bij terugkomst wat zij (en de andere groepjes) hebben geupload. Ook komt de puntentelling direct in beeld. Eventuele aanpassingen in de puntentoekenning worden in deze fase door de docent gedaan;
- indien gewenst overhandig je een kleinigheidje aan de winnende groep. Denk bijvoorbeeld aan een pak stroopwafels of een zak drop, iets typisch Nederlands;
- duur: 10 minuten
Stap 5: lesafsluiting
- Je sluit de les af door te controleren of het lesdoel is behaald, is de betekenis van deze 30 spreekwoorden duidelijk geworden? Vervolgens licht je kort toe welk onderdeel na de vakantie aan bod komt en welk boek de leerlingen hiervoor moeten meenemen. Tot slot wens je de leerlingen een fijne vakantie;
- duur: 5 minuten.
De rol van de docent
De docent heeft in eerste instantie een instruerende rol, door het geven van de klassikale instructie en het beantwoorden van eventuele vragen. Zodra de leerlingen aan de slag gaan met de opdracht wijzigt deze rol in een coachende rol, doordat de docent het proces begeleidt en toezicht houdt op de uitvoering van de opdracht. Aan het einde van les vindt nogmaals een wijziging plaats, dan wordt de rol controlerend. De docent beoordeelt de gegeven antwoorden en checkt of er geen gekke foto's of vreemde antwoorden geüpload zijn.
Privacy van Goosechase
Goosechase hecht grote waarde aan de privacy van haar gebruikers. Om deze tool te kunnen gebruiken moeten zowel docent als leerlingen zich registreren met een e-mailadres en zelfgekozen wachtwoord. Je hoeft verder geen persoonlijke informatie te delen, tenzij je gebruik wilt maken van betaalde items (bij de standaard registratie is dit niet van toepassing). De gegevens worden niet gedeeld met derden. Wel kan Goosechase het e-mailadres gebruiken voor informatieve mailings; hiervoor kun je jezelf afmelden.
De inzet van Goosechase als ict-toepassing
Mbo-leerlingen volgen bij voorkeur een maatwerktraject. Maatwerk als het gaat om tempo, leerinhoud en tijdstip. Een digitale leeromgeving en digitale lesmaterialen maken het mogelijk om de lesstof flexibel aan te bieden (kennisnet.nl, 2015). Een andere belangrijke pijler is samenwerkend leren: leerlingen hebben elkaar nodig, voelen medeverantwoordelijkheid en kunnen hun sociale vaardigheden direct inzetten bij de uitvoering van deze opdracht (Ebbens & Ettekoven, 2013, p. 120). Goosechase is een activerende online tool die de leerlingen stimuleert om interactief bezig te zijn. De docent creëert op deze manier een 'werken met'-leerklimaat, doordat leerlingen deelnemer zijn in de klas, actief betrokken zijn bij dit lesonderdeel en daarnaast ook een stem hebben over de manier van uitvoeren van de opdracht (Ebbens & Ettekoven, 2013, p. 168). Leerlingen hebben keuzevrijheid en ervaren op deze manier een krachtige leeromgeving. Doeners, beschouwers, denkers en beslissers werken samen, zonder hun eigen autonomie te verliezen. Deze verschillende leerstijlen komen goed van pas bij de uitvoering van een interactieve opdracht (Geerts & Van Kralingen, 2014, p. 58).
De inzet van een digitale tool als Goosechase bevordert het digitale vaardigheden die nodig zijn voor de ontwikkeling van de 21ste eeuwse vaardigheden als mediawijsheid, digitale geletterdheid en sociale competentie. Dit zorgt voor meer zelfvertrouwen en een hoger niveau van intelligentie. Wel is het van belang dat leerlingen begeleid worden door een docent of andere volwassene bij het kaderen van wat wel of niet te plaatsen is op het internet (kennisnet.nl, 2017).
Deze actieve didactische werkvorm, die uitgevoerd wordt buiten het klaslokaal, zorgt net voor die extra afwisseling in de lessen en maakt dat leerlingen enthousiast meedoen. Zij zien direct resultaat via de beamer en leren zo op een ongedwongen manier de betekenis van 30 spreekwoorden. Een absolute meerwaarde dus voor het lesgeven in het mbo!
Gebruikte bronnen:
Ebbens, S., & Ettekoven, S. (2013). Effectief leren (3e editie). Groningen/Houten: Noordhoff Uitgevers.
Expertisecentrum Nederlands (z.d.). Taalbeschouwing. Geraadpleegd op 4 juli 2017, van http://www.lesintaal.nl/documents/doc_32956.htm
Geerts, W. & Van Kralingen, R. (2014). Handboek voor leraren. Bussum: Uitgeverij Coutinho.
Kennisnet.nl (2015, 5 november). Hoe een digitale leeromgeving bijdraagt aan maatwerk in het mbo.
Geraadpleegd op 4 juli 2017, van https://www.kennisnet.nl/artikel/hoe-een-digitale-leeromgeving-bijdraagt-aan-maatwerk-in-het-mbo/
Kennisnet.nl (2017, 15 mei). Digitale media van invloed op ontwikkeling jongeren. Geraadpleegd op 5 juli 2017, van https://www.kennisnet.nl/artikel/digitale-media-van-invloed-op-ontwikkeling-jongeren/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten