Wat is Plickers?
Plickers is een tool waarmee je leerlingen
antwoorden kunt laten geven zonder vingers, roepen door de klas én zonder een
eigen device en wifi. Ideaal dus voor scholen die het gebruik van devices door
leerlingen in de klas weren of waar de wifi niet goed functioneert. Het enige
wat je als docent nodig hebt is: je eigen device zoals een smartphone of tablet
en een set kaarten met unieke codes, welke gratis zijn te downloaden van de
website.
Afbeelding 1. Logo Plickers.
Overgenomen van https://bcpsodl.pbworks.com/f/1477337269/plickers.png
In onderstaand filmpje 'What are Plickers' op YouTube wordt op een
heldere manier uitgelegd hoe Plickers werkt en wat je ermee kan doen.
Les
Doelgroep: tweedeklas vmbo kader
Deze les is opgesteld voor de tweedeklas
vmbo kader, maar de les en ict-tool kunnen aan alle leerlingen/studenten van
alle onderwijsniveaus aangeboden worden.
Lesdoel: Leerlingen worden actief aangesproken op het activeren van hun
kennis over grammatica.
Kerndoel: Kerndoel 2: de leerling leert zich te houden aan conventies
(spelling, grammaticaal correcte zinnen, woordgebruik) en leert het belang van
die conventies in te zien.
Voorbereiding les
Zorg ervoor dat je goed bent
voorbereid op deze les:
- Een account aanmaken op Plickers.com. Een account aanmaken gaat snel en is gratis. Kies hiervoor 'Sign up', helemaal rechts bovenin. Als je je al een keer hebt geregistreerd kan je kiezen voor 'Sign in' vervolgens log je in met je e-mailadres en password. (Zie afbeelding 2)
- Plickers-app installeren op je device via de App Store (Apple) of Google play (Android).
- De klas aanmaken in ‘Classes’ in de menubalk bovenaan de pagina.
- In ‘Library’ een map (folder) aanmaken voor je les, ook in de menubalk bovenaan de pagina.
- In je map in de 'library' "korte, precieze en zakelijke vragen" (Geerts & Kralingen, 2011, p. 103) aanmaken en deze koppelen aan je klas door onder de vraag op de knop ‘Add to Queue…’ te klikken.
- Eigen device (smartphone of tablet) beschikbaar in de les.
- Kaartenset van Plickers.com printen en eventueel lamineren voor duurzaam gebruik.
- Niet verplicht, maar wel handig: een smartboard of beamer beschikbaar in de klas.
Lesopzet
- Na het verwelkomen van de leerlingen in de klas, wordt het doel van de les aan de leerlingen verteld.
- De voorkennis van de leerlingen wordt geactiveerd door de reeds behandelde grammaticale termen in een klassikale instructie door te nemen. Behandel tijdens de instructie zowel woordsoorten als zinsdelen, ook die al in leerjaar 1 zijn behandeld.
- De Plickerkaarten worden uitgedeeld met hierop de unieke code. Denk er hierbij aan dat de leerlingen gekoppeld zijn aan het nummer rechtsboven op de kaart.
- Op het smartboard of op de beamer toon je de vragen uit je map op Plickers.com via ‘Live View’, bovenaan de pagina in de menubalk. Zorg ervoor dat deze vragen kort, precies en zakelijk zijn gesteld omdat deze volgens Geerts en Van Kralingen (2014) het meest geschikt zijn om het leerproces te ondersteunen en de aandacht van de leerlingen op het onderwerp te richten.
- Laat de leerlingen nadenken over het antwoord en zodra zij het antwoord weten, houden ze de kaart omhoog, zodanig dat hun antwoord (A, B, C of D) bovenaan staat.
- Scan de klas met de Plickers-app op je eigen device. Dit doe je door op de scan/camera knop te drukken. Dit kan vanuit je positie voor de klas. De Live View pagina op je smartboard zal updaten in real-time zodat je onmiddellijk kan zien welke leerling welk antwoord heeft gegeven. Ook is te zien hoeveel leerlingen een bepaald antwoord hebben gegeven (zie afbeelding 3). Groene antwoorden zijn goed en vanzelfsprekend zijn de rode antwoorden fout. Het is mogelijk om direct de respons aan de klas te laten zien op je smartboard of beamer. Na het scannen kan je onderaan op de “check-knop” (vinkje) drukken. Om de resultaten te delen met de klas kan je op het smartboard op ‘reveal answer’ drukken. (zie afbeelding 4)
Na afloop krijg je een overzicht op je scherm van de gegeven
antwoorden door de klas. Uit dit overzicht is op te maken of leerlingen de stof
al beheersen of nog niet. Leerlingen kunnen nu gericht leren voor hun toets en
jij als docent kan de leerlingen gericht helpen met de verkregen informatie.
Deze tool is dus ook goed in te zetten voor een instaptoets of
een diagnostische toets. Geerts en Van Kralingen (2014, p.88) stellen dat een
diagnostische toets niet alleen de docent duidelijk maakt waarop hij kan
aansluiten, maar dat ook leerlingen ervaren wat hun startpositie is. En dit komt
weer ten goede van de motivatie van de leerling.
Afbeelding 3. Smartphone Plickers
Overgenomen van https://www.plickers.com/assets/images/LandingPage/6d2fa8b6.plickers.iphone.png
Overgenomen van https://www.plickers.com/assets/images/LandingPage/6d2fa8b6.plickers.iphone.png
Rol van de docent
Om een succesvolle leraar te worden
heeft Martie Slooter (2009) de vijf rollen van de leraar beschreven. Door
analyse van het gedrag van leraren blijkt dat zij in hun lessen vijf
verschillende rollen vervullen: Als gastheer verwelkomt de leraar zijn
leerlingen bij binnenkomst en maakt hij bewust contact met ze. Als presentator
vangt de leraar de aandacht van de leerlingen en houdt deze vast. Als
didacticus geeft de leraar instructie, draagt hij kennis over en reikt hij
adequate werkvormen aan. De pedagoog zorgt voor een veilig klimaat en als
afsluiter laat de leraar de leerlingen reflecteren op het proces en het
resultaat van de les, neemt hij afscheid van de leerlingen en sluit hij de les
effectief af. In deze les komen alle rollen van de docent voorbij, maar de
docent zal merken dat de rollen van presentator en didacticus in deze les de
boventoon voeren, al moet de rol van afsluiter zeker deze les ook niet
onderschat worden.
Online veiligheid
Gegevens die je op je account aanmaakt op Plickers zijn niet
zichtbaar voor anderen. Daarnaast geeft Plickers.com ook aan dat de privacy van
de leerlingen en studenten voor hen heel belangrijk is. Daarom zullen ze geen
informatie opnemen of opslaan op hun servers, dit is ook opgenomen in hun
“Privacy Policy”. Ook prettig om te weten is dat Plickers de afbeeldingen of
video’s van je mobiele device niet opslaat op hun servers. Het enige dat
Plickers doet is het verwerken van de Plickerscode en het afleiden van de
antwoordkeuze van de leerling.
Meerwaarde van Plickers
Volgens Geerts en Van Kralingen (2014, p.101) is het
stellen van vragen een goede manier om ervoor te zorgen dat leerlingen hun
kennis over een bepaald onderwerp activeren. Door het gebruik van Plickers zet
je als docent de hele groep aan het denken, doordat de vraag een direct beroep
doet op de betrokkenheid van alle leerlingen. Ook vergemakkelijkt het gebruik
van Plickers het verkrijgen van inzicht in het leerproces van leerlingen.
Ebbens en
Ettekoven (2013, p.19) stellen dat het belangrijk is dat de docent
mogelijkheden creëert om leerprocessen van leerlingen zichtbaar te maken en dat
hij dan pas adequaat kan inspelen op het leren van de leerling. Plickers sluit
hier goed en makkelijk op aan. Doordat je als docent een goed en snel overzicht
krijgt van de resultaten van leerlingen, levert het gebruik ervan ook nog eens
tijdwinst op.
Bronvermelding
[Afbeelding 1. Logo Plickers] [Illustratie]. (z.j.). Gedownload
op 06 juni 2017, van https://bcpsodl.pbworks.com/f/1477337269/plickers.png
Ebbens, S., & Ettekoven, S. (2013). Effectief Leren (3de
druk). Groningen, Nederland: Noordhoff.
Geerts, W., & Kralingen, R. van. (2014). Handboek voor
Leraren (5de druk). Bussum, Nederland: Coutinho.
Plickers. (z.j.). Afbeelding 3. Smartphone Plickers [Illustratie].
Gedownload op 06 juni 2017 van
https://www.plickers.com/assets/images/LandingPage/6d2fa8b6.plickers.iphone.png
Plickers. (z.j.). Afbeelding 4. Live View Plickers
[Printscreen]. Gedownload op 12 juni 2017 van https://www.plickers.com/liveview
Plickers. (z.j.). Afbeelding 2. Homepage Plickers
[Printscreen]. Gedownload op 12 juni 2017 van https://www.plickers.com
Sanders, K. (2015, 10 november). What are Plickers? [Video].
Gedownload op 06 juni 2017, van https://www.youtube.com/watch?v=aioVCdh7lRM
Slooter, M. (2009). De vijf rollen van de leraar (3de druk).
Amersfoort, Nederland: CPS Onderwijsontwikkeling en advies.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten