zaterdag 17 juni 2017

Activeren met Plickers

Wat is Plickers?


Plickers is een tool waarmee je leerlingen antwoorden kunt laten geven zonder vingers, roepen door de klas én zonder een eigen device en wifi. Ideaal dus voor scholen die het gebruik van devices door leerlingen in de klas weren of waar de wifi niet goed functioneert. Het enige wat je als docent nodig hebt is: je eigen device zoals een smartphone of tablet en een set kaarten met unieke codes, welke gratis zijn te downloaden van de website.

Afbeelding 1. Logo Plickers. 

In onderstaand filmpje 'What are Plickers' op YouTube wordt op een heldere manier uitgelegd hoe Plickers werkt en wat je ermee kan doen.



Les

Doelgroep: tweedeklas vmbo kader
Deze les is opgesteld voor de tweedeklas vmbo kader, maar de les en ict-tool kunnen aan alle leerlingen/studenten van alle onderwijsniveaus aangeboden worden.
Lesdoel: Leerlingen worden actief aangesproken op het activeren van hun kennis over grammatica.
Kerndoel: Kerndoel 2: de leerling leert zich te houden aan conventies (spelling, grammaticaal correcte zinnen, woordgebruik) en leert het belang van die conventies in te zien.

Voorbereiding les

Zorg ervoor dat je goed bent voorbereid op deze les:
  • Een account aanmaken op Plickers.com. Een account aanmaken gaat snel en is gratis. Kies hiervoor 'Sign up', helemaal rechts bovenin. Als je je al een keer hebt geregistreerd kan je kiezen voor 'Sign in' vervolgens log je in met je e-mailadres en password. (Zie afbeelding 2)
  • Plickers-app installeren op je device via de App Store (Apple) of Google play (Android).
  • De klas aanmaken in ‘Classes’ in de menubalk bovenaan de pagina.
  • In ‘Library’ een map (folder) aanmaken voor je les, ook in de menubalk bovenaan de pagina.
  • In je map in de 'library' "korte, precieze en zakelijke vragen" (Geerts & Kralingen, 2011, p. 103) aanmaken en deze koppelen aan je klas door onder de vraag op de knop ‘Add to Queue…’ te klikken.
  • Eigen device (smartphone of tablet) beschikbaar in de les.
  • Kaartenset van Plickers.com printen en eventueel lamineren voor duurzaam gebruik.
  • Niet verplicht, maar wel handig: een smartboard of beamer beschikbaar in de klas. 

Lesopzet

  1. Na het verwelkomen van de leerlingen in de klas, wordt het doel van de les aan de leerlingen verteld.
  2. De voorkennis van de leerlingen wordt geactiveerd door de reeds behandelde grammaticale termen in een klassikale instructie door te nemen. Behandel tijdens de instructie zowel woordsoorten als zinsdelen, ook die al in leerjaar 1 zijn behandeld.
  3. De Plickerkaarten worden uitgedeeld met hierop de unieke code. Denk er hierbij aan dat de leerlingen gekoppeld zijn aan het nummer rechtsboven op de kaart.
  4. Op het smartboard of op de beamer toon je de vragen uit je map op Plickers.com via ‘Live View’, bovenaan de pagina in de menubalk. Zorg ervoor dat deze vragen kort, precies en zakelijk zijn gesteld omdat deze volgens Geerts en Van Kralingen (2014) het meest geschikt zijn om het leerproces te ondersteunen en de aandacht van de leerlingen op het onderwerp te richten.
  5. Laat de leerlingen nadenken over het antwoord en zodra zij het antwoord weten, houden ze de kaart omhoog, zodanig dat hun antwoord (A, B, C of D) bovenaan staat.
  6. Scan de klas met de Plickers-app op je eigen device. Dit doe je door op de scan/camera knop te drukken. Dit kan vanuit je positie voor de klas. De Live View pagina op je smartboard zal updaten in real-time zodat je onmiddellijk kan zien welke leerling welk antwoord heeft gegeven. Ook is te zien hoeveel leerlingen een bepaald antwoord hebben gegeven (zie afbeelding 3). Groene antwoorden zijn goed en vanzelfsprekend zijn de rode antwoorden fout. Het is mogelijk om direct de respons aan de klas te laten zien op je smartboard of beamer. Na het scannen kan je onderaan op de “check-knop” (vinkje) drukken. Om de resultaten te delen met de klas kan je op het smartboard op ‘reveal answer’ drukken. (zie afbeelding 4)
Stap 4, 5 en 6 dien je te herhalen tot alle vragen behandeld zijn. Met de app op je device kan je de vragen selecteren die je op het smartboard of via de beamer aan de klas wil tonen. Jouw device functioneert dan als een soort afstandsbediening.

Na afloop krijg je een overzicht op je scherm van de gegeven antwoorden door de klas. Uit dit overzicht is op te maken of leerlingen de stof al beheersen of nog niet. Leerlingen kunnen nu gericht leren voor hun toets en jij als docent kan de leerlingen gericht helpen met de verkregen informatie.

Deze tool is dus ook goed in te zetten voor een instaptoets of een diagnostische toets. Geerts en Van Kralingen (2014, p.88) stellen dat een diagnostische toets niet alleen de docent duidelijk maakt waarop hij kan aansluiten, maar dat ook leerlingen ervaren wat hun startpositie is. En dit komt weer ten goede van de motivatie van de leerling.

   
Afbeelding 2. Homepage Plickers. 
Overgenomen van https://www.plickers.com



Afbeelding 4. Live View Plickers
Overgenomen van https://www.plickers.com/liveview

Rol van de docent

Om een succesvolle leraar te worden heeft Martie Slooter (2009) de vijf rollen van de leraar beschreven. Door analyse van het gedrag van leraren blijkt dat zij in hun lessen vijf verschillende rollen vervullen: Als gastheer verwelkomt de leraar zijn leerlingen bij binnenkomst en maakt hij bewust contact met ze. Als presentator vangt de leraar de aandacht van de leerlingen en houdt deze vast. Als didacticus geeft de leraar instructie, draagt hij kennis over en reikt hij adequate werkvormen aan. De pedagoog zorgt voor een veilig klimaat en als afsluiter laat de leraar de leerlingen reflecteren op het proces en het resultaat van de les, neemt hij afscheid van de leerlingen en sluit hij de les effectief af. In deze les komen alle rollen van de docent voorbij, maar de docent zal merken dat de rollen van presentator en didacticus in deze les de boventoon voeren, al moet de rol van afsluiter zeker deze les ook niet onderschat worden.

Online veiligheid


Gegevens die je op je account aanmaakt op Plickers zijn niet zichtbaar voor anderen. Daarnaast geeft Plickers.com ook aan dat de privacy van de leerlingen en studenten voor hen heel belangrijk is. Daarom zullen ze geen informatie opnemen of opslaan op hun servers, dit is ook opgenomen in hun “Privacy Policy”. Ook prettig om te weten is dat Plickers de afbeeldingen of video’s van je mobiele device niet opslaat op hun servers. Het enige dat Plickers doet is het verwerken van de Plickerscode en het afleiden van de antwoordkeuze van de leerling.

Meerwaarde van Plickers

Volgens Geerts en Van Kralingen (2014, p.101) is het stellen van vragen een goede manier om ervoor te zorgen dat leerlingen hun kennis over een bepaald onderwerp activeren. Door het gebruik van Plickers zet je als docent de hele groep aan het denken, doordat de vraag een direct beroep doet op de betrokkenheid van alle leerlingen. Ook vergemakkelijkt het gebruik van Plickers het verkrijgen van inzicht in het leerproces van leerlingen.  Ebbens en Ettekoven (2013, p.19) stellen dat het belangrijk is dat de docent mogelijkheden creëert om leerprocessen van leerlingen zichtbaar te maken en dat hij dan pas adequaat kan inspelen op het leren van de leerling. Plickers sluit hier goed en makkelijk op aan. Doordat je als docent een goed en snel overzicht krijgt van de resultaten van leerlingen, levert het gebruik ervan ook nog eens tijdwinst op.

Bronvermelding

[Afbeelding 1. Logo Plickers] [Illustratie]. (z.j.). Gedownload op 06 juni 2017, van https://bcpsodl.pbworks.com/f/1477337269/plickers.png
Ebbens, S., & Ettekoven, S. (2013). Effectief Leren (3de druk). Groningen, Nederland: Noordhoff.
Geerts, W., & Kralingen, R. van. (2014). Handboek voor Leraren (5de druk). Bussum, Nederland: Coutinho.
Plickers. (z.j.). Afbeelding 3. Smartphone Plickers [Illustratie]. Gedownload op 06 juni 2017 van https://www.plickers.com/assets/images/LandingPage/6d2fa8b6.plickers.iphone.png
Plickers. (z.j.). Afbeelding 4. Live View Plickers [Printscreen]. Gedownload op 12 juni 2017 van https://www.plickers.com/liveview
Plickers. (z.j.). Afbeelding 2. Homepage Plickers [Printscreen]. Gedownload op 12 juni 2017 van https://www.plickers.com
Sanders, K. (2015, 10 november). What are Plickers? [Video]. Gedownload op 06 juni 2017, van https://www.youtube.com/watch?v=aioVCdh7lRM

Slooter, M. (2009). De vijf rollen van de leraar (3de druk). Amersfoort, Nederland: CPS Onderwijsontwikkeling en advies.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten