Canva is een grafische tool die via internet of app ingezet
kan worden. Ook voor minder ict-vaardige leerlingen, studenten én docenten is
dit een snel in te zetten en toegankelijke tool. Door een persoonlijk account
aan te maken, is het programma direct klaar voor gebruik. Individueel of in
groepsverband worden grafische producten ontworpen. Dit kan aan de hand van
sjablonen, beschikbare foto’s, achtergronden of met een ontwerp. Denk
bijvoorbeeld aan visitekaartjes, banners voor social media, infographics,
tijdschriften etc. Ontwerpen worden opgeslagen in eigen documenten of kunnen
direct gedeeld worden via social media. De tool is gratis, uitbreiding tegen
maandelijkse betaling is ook mogelijk.
In onderstaande video (Youtube, een korte toelichting over de
(onbegrensde) grafische mogelijkheden van de tool.
21e eeuwse vaardigheden
In het model ‘21e eeuwse vaardigheden’ opgesteld door het
Nationaal Expertisecentrum Leerplanontwikkeling (SLO) in samenwerking met
Kennisnet (Pijpers, 2015) worden 10 competenties beschreven die leerlingen,
studenten nodig hebben om te kunnen functioneren in een snel veranderende,
digitale maatschappij. In deze les wordt ondermeer aandacht besteed aan
creatief denken, probleem oplossen, ict-basisvaardigheden,
informatievaardigheden.
Doelgroep
Canva is een ondersteunende tool en voor iedere doelgroep
inzetbaar.
Deze les is samengesteld voor een groep mbo-studenten, die
gedurende het schooljaar een portfolio opbouwen. Niet alle studenten beschikken
over de benodigde creativiteit of ict-vaardigheden om de opdrachten vorm te
geven. Met Canva is het mogelijk de lesinhoud te vertalen naar een heldere
vormgeving. De ontwerpen worden door de studenten vervolgens in levensechte
opdrachten, beroepssituaties of persoonlijke presentaties ingezet.
Inhoud en lesstof
De opdracht bestaat uit het samenstellen van een Curriculum
Vitae (verder CV) voor een sollicitatietraining. Aan bod komt het doel van het
CV, de inhoud wordt besproken aan de hand van een aantal goede en slechte
voorbeelden. De les maakt onderdeel uit van het domein schrijven. Kerndoelen die aan bod komen zijn 1, 2 en 9: het in begrijpelijke taal, rekening houdend met conventies, opstellen van het eigen CV. Kerndoel 10 komt aan bod doordat studenten reflecteren op elkaars en het eigen werk (Boer, M., 2007). De lesstof heeft betrekking op het opstellen van het CV ten behoeve van een sollicitatietraining later in het schooljaar (Ekens e.a. 2012).
Lesdoelen
Deze opdracht maakt onderdeel uit van het portfolio om de opleiding met goed gevolg af te kunnen ronden. Aan het einde van deze les weet de student uit welke onderdelen een CV is opgebouwd. De student heeft het eigen CV opgesteld of geactualiseerd. De student zet de tool Canva in om het CV vorm te geven.
Lesdoelen
Deze opdracht maakt onderdeel uit van het portfolio om de opleiding met goed gevolg af te kunnen ronden. Aan het einde van deze les weet de student uit welke onderdelen een CV is opgebouwd. De student heeft het eigen CV opgesteld of geactualiseerd. De student zet de tool Canva in om het CV vorm te geven.
Voorbereiding
In de les voorafgaand aan deze les hebben de studenten
gewerkt aan een zakelijke brief. Zij hebben ter afsluiting de opdracht gekregen
een uitdraai van het eigen CV (indien aanwezig) mee te nemen. Neem zelf een
aantal voorbeelden van goede en minder aansprekende CV’s mee. Om de les uit te voeren en Canva in te zetten, moet er per
persoon een device beschikbaar zijn. Een computerlokaal of laptopkar
(reserveren) is een vereiste. Klassen met eigen iPads of laptops kunnen op
ieder gewenst moment werken met Canva.
Didactisch keuzes
De didactische aanpak kenmerkt zich van docentgestuurd naar
studentgestuurd en wordt volgens het VUT-model vormgegeven. Een goede
voorbereiding, uitvoer en een terugblik, evaluatie in de vorm van revisie en
feedback maken daarom deel uit van de lesopzet (Geerts en Van Kralingen, 2015, p.64-67).
Rol als docent
Als docent heb je de leiding over de les. De fase van de
les is daarbij bepalend voor de rol die je op dat moment inneemt. Als gastheer
start je de les op. Als didacticus geef je uitleg, als presentator demonstreer
je de opdracht. Als pedagoog begeleid je de opdracht die studenten zelfstandig
uitvoeren. Door zelf af te sluiten, passen jouw rollen als docent bij deze les
Middelen
Minimaal 2 goede en 2 slechte voorbeelden van CV’s.
Per student een laptop (opgeladen, laptopkar reserveren) of
eigen device. Geen mobiele telefoon, voor het ontwerpen is overzicht nodig. Laptop/computer en digiboard voor projecties en
demonstratie van Canva.
Lesopzet
De studenten hebben het eigen CV op papier of digitaal
meegenomen voor zover zij dat hebben. Na een korte toelichting op de les, gaan
de studenten in kleine groepjes (max. 4) bespreken wat het doel van een CV is,
wat hier in staat en hoe het eruit ziet, door het eigen CV en de voorbeelden
bekijken. Door dit in groepsverband te bespreken, kunnen leerlingen aan de hand van voorkennis, de eigen kennis aanvullen (Ebbens & Ettekoven, 2013).
Klassikaal bespreken van de bevindingen per groep. Stel vervolgens vast uit welke onderdelen het CV bestaat en besteedt daarbij aandacht het doel: laten zien wat je kunt en wie je bent op papier. Besteed ook aandacht aan conventies (herhaling). Samenvattende tips voor een goed CV vanuit de groepsevaluatie komen aan de orde.
Uitleg van de opdracht, inhoud en vormgeving komen aan bod. De beschikbare tijd (afhankelijk van de doelgroep) en het eindresultaat. Het bespreken van het al dan niet verspreiden van informatie via internet wordt herhaald. Ook maak je als docent duidelijk welke werkhouding van de studenten verwacht wordt en op welk moment het CV klaar moet zijn.
Klassikaal bespreken van de bevindingen per groep. Stel vervolgens vast uit welke onderdelen het CV bestaat en besteedt daarbij aandacht het doel: laten zien wat je kunt en wie je bent op papier. Besteed ook aandacht aan conventies (herhaling). Samenvattende tips voor een goed CV vanuit de groepsevaluatie komen aan de orde.
Uitleg van de opdracht, inhoud en vormgeving komen aan bod. De beschikbare tijd (afhankelijk van de doelgroep) en het eindresultaat. Het bespreken van het al dan niet verspreiden van informatie via internet wordt herhaald. Ook maak je als docent duidelijk welke werkhouding van de studenten verwacht wordt en op welk moment het CV klaar moet zijn.
Geef vervolgens een korte demonstratie met Canva. Door te navigeren over de site zodat de studenten een beeld krijgen van de mogelijkheden, de navigatie en het opslaan van resultaten. De ervaring leert dat studenten direct aan de slag gaan, uitleg en wat er verwacht wordt dus hieraan vooraf laten gaan aan het zelf aanmaken van een account.
Na de uitleg starten de studenten op en maken een account aan op Canva. De navigatiebalk is in het Nederlands, de rest van de uitleg en keuzes in het Engels. Door de vormgeving is dat in het gebruik geen probleem.
Klik op ‘Maak een ontwerp’. Kies een CV dat qua lay-out bij jouw persoonlijkheid past en voeg eventueel foto’s toe 'Ontwerp je CV'.
Projecteer op het digiboard de tips naar het youtube filmpje met verdere uitleg.
De studenten gaan vervolgens zelfstandig aan de slag met
een gekozen opzet. Als docent loop je rond, controleer je of studenten een
account hebben aangemaakt en met de tool overweg kunnen. Ter afronding laten de
studenten het eigen CV lezen aan een mede-student (revisie).
Door klassikaal een aantal voorbeelden te bespreken, kunnen
studenten leren van elkaars aanpak (Ebbens & Ettekoven, 2015) zelf op het
CV te reflecteren.
Online veiligheid gewaarborgd
De online veiligheid is gewaarborgd door studenten te laten
werken in een afgesloten omgeving. De resultaten kunnen opgeslagen worden in de
eigen omgeving en gedeeld worden met docent en mede-studenten. In het algemeen
is deze doelgroep meerderjarig. De student kan zelf besluiten welke onderdelen
via social media gedeeld worden en daarmee online komen. Het gebruik van social media en de risico’s daarvan zijn
onderdeel van de mentorlessen en loopbaanontwikkelingsuren. Voor deze tool is
het verwijzing naar het gebruik van foto’s (van anderen) en een demonstratie
van het afgeschermd houden van de informatie voldoende.
Meerwaarde van Canva
Wanneer er binnen een les aandacht is voor basisbehoeften
als autonomie, de relatie en competentie (ARC-model) raken studenten
gemotiveerd voor de taak (Geerts en Kralingen, 2014). Het gebruik van Canva
sluit bij dit model aan. De student kan op deze manier zelf keuzes maken en
zich onderscheiden binnen de opdracht. Door in een groepje en individueel te
werken ontstaat een rijke leeromgeving waarin de feedback van docent en
medestudenten motiveren. Canva is eenvoudig in gebruik en als ondersteunende tool
voor een docent in te zetten om in de vorm van een concreet product leren
zichtbaar te maken, van feedback of een cijfer te voorzien. Als docent
Nederlands is het zo mogelijk om te werken aan taaldoelen en alle studenten
ongeacht leerstijl of ict-vaardigheid de mogelijkheid te geven een portfolio op
te bouwen. De tool is in groepsverband of individueel in te
zetten en kan een bijdrage leveren aan portfolio’s of ondersteunen bij doorgaande
leerlijnen.
Nadelen
Het programma is grotendeels in het Engels. Door visuele ondersteuning en gebruiksgemak vormt dit wat mij betreft geen probleem om de tool in te zetten. Verder is Canva een grafische tool en niet specifiek voor het onderwijs ontwikkeld. Hierdoor ontbreken beoordelingsmogelijkheden, die je als docent zelf zal moeten ontwikkelen.
Het programma is grotendeels in het Engels. Door visuele ondersteuning en gebruiksgemak vormt dit wat mij betreft geen probleem om de tool in te zetten. Verder is Canva een grafische tool en niet specifiek voor het onderwijs ontwikkeld. Hierdoor ontbreken beoordelingsmogelijkheden, die je als docent zelf zal moeten ontwikkelen.
Nieuwsgierig geworden naar Canva?
Het programma is uitdagend genoeg, vraagt creatieve
invulling en persoonlijke input. Door de eenvoud in gebruik is het ook voor minder 'ict-vaardigen' een prettig programma om snel me aan de slag te kunnen!
Arja de Vries
Arja de Vries
Bronnen
Boer, M. (2007). Concretisering van de kerndoelen
Nederlands. Enschede: SLO. Geraadpleegd op 25 mei 2017 van http://taalunieversum.org/sites/tuv/files/downloads
slo_concretisering_van_de_kerndoelen_nederlands_2007.pdf
Canva. (2013, 10 november). A simple Video Guide to Canva. geraadpleegd op 10 juni 2017, van https://www.youtube.com/watch?v=XqYti78riU8
Ebbens, S., Ettekoven, S. (2013). Samenwerkend leren.
Groningen/Houten: Noordhoff Uitgevers.
Ekens, T., Herder, A., Maden, F. van der, Schlebush, A.
(2012). Nu Nederlands 2F. (p. 112). Groningen/Houten: Noordhoff
Uitgevers.
Geerts, W., Kralingen, R. van, (2015). Handboek voor
leraren. Bussum: uitgeverij Coutinho.
Pijpers, R. (2015). Alles wat je moet weten over 21e
eeuwse vaardigheden. Geraadpleegd op 25 mei 2017 van
https://www.kennisnet.nl/artikel/alles-wat-je-moet-weten-over-21e-eeuwse-vaardigheden/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten