vrijdag 16 juni 2017

Een Curriculum Vitae samenstellen met Canva

Canva is een grafische tool die via internet of app ingezet kan worden. Ook voor minder ict-vaardige leerlingen, studenten én docenten is dit een snel in te zetten en toegankelijke tool. Door een persoonlijk account aan te maken, is het programma direct klaar voor gebruik. Individueel of in groepsverband worden grafische producten ontworpen. Dit kan aan de hand van sjablonen, beschikbare foto’s, achtergronden of met een ontwerp. Denk bijvoorbeeld aan visitekaartjes, banners voor social media, infographics, tijdschriften etc. Ontwerpen worden opgeslagen in eigen documenten of kunnen direct gedeeld worden via social media. De tool is gratis, uitbreiding tegen maandelijkse betaling is ook mogelijk.















In onderstaande video (Youtube, een korte toelichting over de (onbegrensde) grafische mogelijkheden van de tool.


Canva toepassen in een les Nederlands

21e eeuwse vaardigheden
In het model ‘21e eeuwse vaardigheden’ opgesteld door het Nationaal Expertisecentrum Leerplanontwikkeling (SLO) in samenwerking met Kennisnet (Pijpers, 2015) worden 10 competenties beschreven die leerlingen, studenten nodig hebben om te kunnen functioneren in een snel veranderende, digitale maatschappij. In deze les wordt ondermeer aandacht besteed aan creatief denken, probleem oplossen, ict-basisvaardigheden, informatievaardigheden.

Doelgroep
Canva is een ondersteunende tool en voor iedere doelgroep inzetbaar.
Deze les is samengesteld voor een groep mbo-studenten, die gedurende het schooljaar een portfolio opbouwen. Niet alle studenten beschikken over de benodigde creativiteit of ict-vaardigheden om de opdrachten vorm te geven. Met Canva is het mogelijk de lesinhoud te vertalen naar een heldere vormgeving. De ontwerpen worden door de studenten vervolgens in levensechte opdrachten, beroepssituaties of persoonlijke presentaties ingezet.

Inhoud en lesstof
De opdracht bestaat uit het samenstellen van een Curriculum Vitae (verder CV) voor een sollicitatietraining. Aan bod komt het doel van het CV, de inhoud wordt besproken aan de hand van een aantal goede en slechte voorbeelden. De les maakt onderdeel uit van het domein schrijven. Kerndoelen die aan bod komen zijn 1, 2 en 9: het in begrijpelijke taal, rekening houdend met conventies, opstellen van het eigen CV. Kerndoel 10 komt aan bod doordat studenten reflecteren op elkaars en het eigen werk (Boer, M., 2007). De lesstof heeft betrekking op het opstellen van het CV ten behoeve van een sollicitatietraining later in het schooljaar (Ekens e.a. 2012).

Lesdoelen
Deze opdracht maakt onderdeel uit van het portfolio om de opleiding met goed gevolg af te kunnen ronden. Aan het einde van deze les weet de student uit welke onderdelen een CV is opgebouwd. De student heeft het eigen CV opgesteld of geactualiseerd. De student zet de tool Canva in om het CV vorm te geven. 

Voorbereiding
In de les voorafgaand aan deze les hebben de studenten gewerkt aan een zakelijke brief. Zij hebben ter afsluiting de opdracht gekregen een uitdraai van het eigen CV (indien aanwezig) mee te nemen. Neem zelf een aantal voorbeelden van goede en minder aansprekende CV’s mee. Om de les uit te voeren en Canva in te zetten, moet er per persoon een device beschikbaar zijn. Een computerlokaal of laptopkar (reserveren) is een vereiste. Klassen met eigen iPads of laptops kunnen op ieder gewenst moment werken met Canva.

Didactisch keuzes
De didactische aanpak kenmerkt zich van docentgestuurd naar studentgestuurd en wordt volgens het VUT-model vormgegeven. Een goede voorbereiding, uitvoer en een terugblik, evaluatie in de vorm van revisie en feedback maken daarom deel uit van de lesopzet (Geerts en Van Kralingen, 2015, p.64-67).

Rol als docent
Als docent heb je de leiding over de les. De fase van de les is daarbij bepalend voor de rol die je op dat moment inneemt. Als gastheer start je de les op. Als didacticus geef je uitleg, als presentator demonstreer je de opdracht. Als pedagoog begeleid je de opdracht die studenten zelfstandig uitvoeren. Door zelf af te sluiten, passen jouw rollen als docent bij deze les 

Middelen
Minimaal 2 goede en 2 slechte voorbeelden van CV’s.
Per student een laptop (opgeladen, laptopkar reserveren) of eigen device. Geen mobiele telefoon, voor het ontwerpen is overzicht nodig. Laptop/computer en digiboard voor projecties en demonstratie van Canva.

Lesopzet
De studenten hebben het eigen CV op papier of digitaal meegenomen voor zover zij dat hebben. Na een korte toelichting op de les, gaan de studenten in kleine groepjes (max. 4) bespreken wat het doel van een CV is, wat hier in staat en hoe het eruit ziet, door het eigen CV en de voorbeelden bekijken. Door dit in groepsverband te bespreken, kunnen leerlingen aan de hand van voorkennis, de eigen kennis aanvullen (Ebbens & Ettekoven, 2013). 

Klassikaal bespreken van de bevindingen per groep. Stel vervolgens vast uit welke onderdelen het CV bestaat en besteedt daarbij aandacht het doel: laten zien wat je kunt en wie je bent op papier. Besteed ook aandacht aan conventies (herhaling). Samenvattende tips voor een goed CV vanuit de groepsevaluatie komen aan de orde. 

Uitleg van de opdracht, inhoud en vormgeving komen aan bod. De beschikbare tijd (afhankelijk van de doelgroep) en het eindresultaat. Het bespreken van het al dan niet verspreiden van informatie via internet wordt herhaald. Ook maak je als docent duidelijk welke werkhouding van de studenten verwacht wordt en op welk moment het CV klaar moet zijn. 

Geef vervolgens een korte demonstratie met Canva. Door te navigeren over de site zodat de studenten een beeld krijgen van de mogelijkheden, de navigatie en het opslaan van resultaten. De ervaring leert dat studenten direct aan de slag gaan, uitleg en wat er verwacht wordt dus hieraan vooraf laten gaan aan het zelf aanmaken van een account.

Na de uitleg starten de studenten op en maken een account aan op Canva. De navigatiebalk is in het Nederlands, de rest van de uitleg en keuzes in het Engels. Door de vormgeving is dat in het gebruik geen probleem.

Klik op ‘Maak een ontwerp’. Kies een CV dat qua lay-out bij jouw persoonlijkheid past en voeg eventueel foto’s toe 'Ontwerp je CV'.

Projecteer op het digiboard de tips naar het youtube filmpje met verdere uitleg.
De studenten gaan vervolgens zelfstandig aan de slag met een gekozen opzet. Als docent loop je rond, controleer je of studenten een account hebben aangemaakt en met de tool overweg kunnen. Ter afronding laten de studenten het eigen CV lezen aan een mede-student (revisie).
Door klassikaal een aantal voorbeelden te bespreken, kunnen studenten leren van elkaars aanpak (Ebbens & Ettekoven, 2015) zelf op het CV te reflecteren.

Online veiligheid gewaarborgd
De online veiligheid is gewaarborgd door studenten te laten werken in een afgesloten omgeving. De resultaten kunnen opgeslagen worden in de eigen omgeving en gedeeld worden met docent en mede-studenten. In het algemeen is deze doelgroep meerderjarig. De student kan zelf besluiten welke onderdelen via social media gedeeld worden en daarmee online komen. Het gebruik van social media en de risico’s daarvan zijn onderdeel van de mentorlessen en loopbaanontwikkelingsuren. Voor deze tool is het verwijzing naar het gebruik van foto’s (van anderen) en een demonstratie van het afgeschermd houden van de informatie voldoende.

Meerwaarde van Canva
Wanneer er binnen een les aandacht is voor basisbehoeften als autonomie, de relatie en competentie (ARC-model) raken studenten gemotiveerd voor de taak (Geerts en Kralingen, 2014). Het gebruik van Canva sluit bij dit model aan. De student kan op deze manier zelf keuzes maken en zich onderscheiden binnen de opdracht. Door in een groepje en individueel te werken ontstaat een rijke leeromgeving waarin de feedback van docent en medestudenten motiveren. Canva is eenvoudig in gebruik en als ondersteunende tool voor een docent in te zetten om in de vorm van een concreet product leren zichtbaar te maken, van feedback of een cijfer te voorzien. Als docent Nederlands is het zo mogelijk om te werken aan taaldoelen en alle studenten ongeacht leerstijl of ict-vaardigheid de mogelijkheid te geven een portfolio op te bouwen. De tool is in groepsverband of individueel in te zetten en kan een bijdrage leveren aan portfolio’s of ondersteunen bij doorgaande leerlijnen.


Nadelen
Het programma is grotendeels in het Engels. Door visuele ondersteuning en gebruiksgemak vormt dit wat mij betreft geen probleem om de tool in te zetten. Verder is Canva een grafische tool en niet specifiek voor het onderwijs ontwikkeld. Hierdoor ontbreken beoordelingsmogelijkheden, die je als docent zelf zal moeten ontwikkelen.

Nieuwsgierig geworden naar Canva?
Het programma is uitdagend genoeg, vraagt creatieve invulling en persoonlijke input. Door de eenvoud in gebruik is het ook voor minder 'ict-vaardigen' een prettig programma om snel me aan de slag te kunnen!

Arja de Vries

Bronnen

Boer, M.  (2007). Concretisering van de kerndoelen Nederlands. Enschede: SLO. Geraadpleegd op 25 mei 2017 van  http://taalunieversum.org/sites/tuv/files/downloads slo_concretisering_van_de_kerndoelen_nederlands_2007.pdf

Canva. (2013, 10 november). A simple Video Guide to Canva. geraadpleegd op 10 juni 2017, van https://www.youtube.com/watch?v=XqYti78riU8 

Ebbens, S., Ettekoven, S. (2013). Samenwerkend leren. Groningen/Houten: Noordhoff Uitgevers.

Ekens, T., Herder, A., Maden, F. van der, Schlebush, A. (2012). Nu Nederlands 2F. (p. 112). Groningen/Houten: Noordhoff Uitgevers.

Geerts, W., Kralingen, R. van, (2015). Handboek voor leraren. Bussum: uitgeverij Coutinho.

Pijpers, R. (2015). Alles wat je moet weten over 21e eeuwse vaardigheden. Geraadpleegd op 25 mei 2017 van https://www.kennisnet.nl/artikel/alles-wat-je-moet-weten-over-21e-eeuwse-vaardigheden/




Geen opmerkingen:

Een reactie posten